söndag 13 september 2009

Fönsterputsning

Har ni någon gång låtit er hänföras av en skicklig marknadsförsäljare med en svada av argument som gör en fullständigt uppslukad och övertygad om att man absolut inte kan klara sig utan den här prylen en enda minut till? Några gånger har det hänt mig, senast i somras på Kiviks marknad. I en hörna stategiskt placerad för intet ont anande marknadsflanörer står en man och säljer vertyg för fönsterputsning. När han under 5 minuter putsat sina utställningsfönster och speglar samtidigt som han berättade om mircrofiberdukens och gummiskrapans förträfflighet öppnade sig min plånbok (eller var det gubbens?) helt automatiskt och jag innhandlade ett stycke verktyg med förlängningsskaft för 150 kronor.
Sen i somras har verktyget legat i sin påse och det var föst igår som jag premiärputsade alla fönster i huset. Hade först bara tänkt ta utsidan på några fönster som jag hade stänkt ner när jag var lite oförsiktig med trädgårdsslangen, men det var så lätt och smidigt så alla fönster blev putsade på både in och utsidan på vår 1½-plansvilla (19 fönster). Det hela var klart på drygt en timme. Istället för illaluktande fönsterputs använde jag en vanlig sprayflaska med varmt vatten med några droppar diskmedel i. Tvätt"pälsen" på verktyget tvättas i maskin. TV-shop-effekten uteblev, skrapan var faktiskt lika bra som den utgav sig för att vara på demon :-)

3 kommentarer:

Söderbönan sa...

Välkommen hem till mig....

Tobias sa...

Kunde tänka mig det Rockmamman ;)

Tobias sa...

Jasså du gillar inte trasiga jeans? ;)