söndag 4 oktober 2009

Äpplen

Jag har en trädgård men tyvärr inga äppelträd. Det var inte riktigt sant, jag har ett träd, men tidigare ägare planterade det på norrsidan i en stenhög och det har inte vuxit alls på 10 år och ger sisådär en 5 äpplen per år om man har tur. Nu kan man ju inte deppa ihop alldeles för det finns ju faktistk fina svenska äpplen i affärerna så här års och jag gjorde en mycket enkel äppelefterrätt som jag hittade på när barnen var små och vi hade gott om fallfrukt (bodde på annat ställe då)

Halvera och skala valfritt antal äpplen. Ta bort kärnhuset så att det blir en liten grop i varje halva. Ställa äppelhalvorna i en smord form.
Lägg i några russin, dofta över malen kanel och fyll sen gropen med sirap. Hyvla lite smör och toppa med. Ställ i ugnen ca 15 min i 200 grader (225 om Du inte har varmluft)
Goda att äta som de är eller servera med vaniljsås eller glass

1 kommentar:

Tobias sa...

svar: ett skitjobb enligt mig är alla telefonförsäljar jobb och medlemsvärvare. jag hatar sånt och skulle aldrig kunna jobba som sådan försäljare, därför jag tycker det är ett skitjobb ;) inget negativt mot dom som jobbar som sånna