lördag 8 maj 2010

Begonia

Fick förra sommaren en knöl till en gammaldags Begoniasort av kusin B. Någon som vet vad den heter? Knölen hade några grön blad och växte snällt till sig när jag planterade den och blommade sedan i stort sett hela sommaren. Eftersom den inte tål frost så tog jag in krukan på höstkanten och tanken var väl att ta upp knölen och förvara den i lite mull. Detta blev nu inte av, utan den visnade ner och blev kvar i krukan under hela vintern. I februari såg den i princip helt livslös ut. Jag ställde då krukan ljust och började vattna. Efter ett tag började den visa livstecken, och nu ser den ut som på bilden. Jag har toppat den en gång, men det får nog bli en gång till innan den åker ut på terassen. Ett av toppskotten har jag rotat och hoppas på en planta till.

Inga kommentarer: