torsdag 24 juni 2010

Ljudlöst

I morse när jag promenerade till jobbet var ett par av kommunens parkarbetare i färd med att göra midsommarfint vid en vägkorsning. Med bensindrivna trimmers bearbetade de det långa gräset, förvånansvärt långsamt och ineffektivt. Deras lilla fordon stod parkerat intill och flaket var fyllt med bensindunkar och oljeflaskor. Själva var de iklädda oranga skyddskläder, hjälmar och hörselskydd!
Mina tankar går då till pappa i himlen. Min pappa som med en välslipad lie slår det lång gräset i utkanten av vår tomt. Jag hör i mitt inre det lätt väsande ljudet av skarpt stål som skär av färskt spänstigt gräs. Med jämna tag berabetas ytan metodiskt och fritt från buller. När eggen blir slö åker brynet fram och skärpan fixas till med van och fast hand. Är detta en utdöende konstart? Har själv provat någon gång och gräset viker sig hur jag än gör...

1 kommentar:

Tobias sa...

För att jag inte orkar ha väska och i fickorna kan den bli snodd lättare ;)