söndag 22 augusti 2010

Visset

Jag är ingen idog trädgårdsfantast som tillbringar timmar i rabatter och planteringar, men tycker om att ha blommor omkring mig i lagom mängd så gott det går i min tallbacketrädgård. Odla i kruka brukar funka bra. I år verkar dock de mesta ha misslycktas. Vi var iofs bortresta de varmaste veckorna, men dottern var hemma och vattnade då så det är nog inte att skylla på torkan heller.
Herrestadsbegonian har mjöldagg.
Änglatrupmeterna har visserligen blommat och har fortfarande många knoppar men plantorna har haft spinnkvalster hela säsongen och ser därför rätt vissna ut.
Pelargonior som brukar blomma överdådigt har knappt växt alls i sina krukor och blommorna är små.
De afrikanska margueriterna är gröna och frodiga men blomprakten lyser med sin frånvao.
I skåne växer stockrosor som ogräs, vid min husvägg har 2 stycken blommat och den högsta var kanske 40 cm och tog sig nätt och jämt över husgrunden, patetiskt!
Jorden! Jag tog mig inte tid att gräva och sålla komposten i våras utan nöjde mig med färdigköpt påsjord. Kan det vara orsaken kanske...?

Alcea rosea

Inga kommentarer: