torsdag 6 januari 2011

Julblommor

Jul och nyårshelgerna är förbi för denna gång. Har hunnit jobba några dagar men nu blev det helgdag igen. Julblommorna från första advent är fortfarande fina. Årets amaryllisar har blommat fantastiskt på starka lagom långa stjälkar som inte behövde bindas upp. Just som jag trodde att det förmodligen var över upptäcker jag en 3:e knopp :-). Då få man valuta för lökar som kostar ca 120 kronor styck. Köpte även en på Ikea för 50 kronor. Den gav stora fina vita klockor, men bara 2 på varje stängel. De senare blev också för långa och klena och kunde trots uppbindning inte riktigt klara jobbet. Det är väl som vanligt att man får vad man betalar för. Eller förresten.... på samma varuhus köpte jag även ett tjog hyacintlökar vid luciatid. 4 kronor styck och de har verkligen blommat jättefint. Tycker vita är finast, de smälter bäst in i julens röda färger. Jag gjorde bl.a. en liten julgrupp av 4 hyacinter i en gammal röd kruka som jag hade hemma. Lecakulor i botten som dränering, hyacintlökarna ovanpå och sen på med dekorationsstenar som jag sparat, en liten flygsvamp som dekoration. Voila, ett arrangemang för 16 kronor minsann.

Ikea-klocka


Inga kommentarer: