torsdag 17 mars 2011

Valmöjlighet

Min förra chef brukade säga att det enda man inte kan välja är sina föräldrar. Jag kan kanske komma på några fler saker, vädret t.ex., å andra sidan kan man ju välja vilken inställning man ska ha till att det ska snö imorgon..
Har idag deltagit i ett seminarium med rubriken "Våga välja bort". I min ålder har man ju hört det mesta förut men det blir ju ändå en del intressanta diskussioner och några saker tog jag med mig:
För att välja måste man ju ibland ha fakta och ofta är man ganska enkelspårig när man letar information. En TT-nyhet kan ju återfinnas på många ställen men har egentligen ett och samma ursprung. Hitta ett sätt att vidga vyerna alltså, nya källor.
Det finns inga måsten, allt är möjlig man måste bara tänka igenom om man kan leva med konsekvenserna.
Att göra för sig själv ibland: Skriv ner 3 saker som jag ska böja med, 3 saker jag ska sluta med och 3 saker jag är nöjd med.
Just idag slumpade det sig så att jag valde bort lunchen, konsekvensen blev att det knorrade i magen framåt eftermiddagen...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Slumpa och val i samma mening.... Kan du utveckla det?
//CH

RockMamma sa...

Jag var lite ironisk där. ett exempel på att man ofta inte gör så medvetna val. Tänk dig val med fnuttar kanske?