tisdag 26 april 2011

Saknad

Idag är det fyra år sedan min pappa gick bort. 76 år gammal tog han sitt sista andetag efter en kort tids sjukdom. Den 8 mars 2007 kunde han inte åka till jobbet som vanligt. Ett 60-årigt yrkesliv var till ända. Min pappa var inte mycket för ledigheter och semester. Född på söder men med bönder i släken vigde han sitt liv åt att så och skörda, vårda djur, traktorer och fastigheter. Pappa gick i pension när han var 65 som alla andra, men ledigheten varade inte länge då han blev rastlös och hans kunskap var efterfrågad.
Jag saknar ofta att ha tillgång till pappas kunskap, att kunna få svar på frågor om hästar och allehanda praktiska ting man kan tänka sig. Varje gång jag kratsar hovarna på en häst tänker jag på hur han lärde mig.

Alltid aktiv, iförd overall och toppluva. Inte långt från en traktor. December 2003

Ett kärt minne, pappas anteckningar från hovslagarutbildningen. Tidigt 50-tal.

Inga kommentarer: