söndag 26 juni 2011

Stavgång

"Har du glömt skidorna?" Det är lite skämmigt med stavgång. Jag vet flera som tydligt sagt att de aldrig i livet skulle utöva denna tönt-stämplade motionsform. Det hjälps inte att det även kallas för Nordic walking.
Det är ju synd, stavgång får mig att svettas rejält i jämförelse med en vanlig promenad samma sträcka. Det som jag uppskattar mest är nog att flowet i den monotona rörelsen liksom öppnar upp för tankens väg i huvudet. Jag får väldigt mycket idéer när jag stavgår och bearbetar saker som jag behöver fatta beslut om eller känner oro för. Jag kan uppleva lite samma grej när jag stickar (som jag verkligen inte gör ofta nuförtiden) När man har kommit förbi resåren på bakstycket och stickar enfärgad slätstickning långa varv efter varv. Stickornas upprepade rörelse som går av sig själv skapar utrymme för att tänka och fundera.

Inga kommentarer: