onsdag 15 februari 2012

Skåpmat

Hade förmånen att lyssna på en inspirerande föreläsare idag. Richard Rejsjö talade om självkänsla, självtillit och självförtroende. Egentligen sa han ju inget som jag inte redan visste, men på något sätt känner man sig lite bättre till mods efter att i 90 minuter ha lyssnat på en massa gamla sanningar kryddade med lite nya formuleringar och exempel.
När jag googlar en stund inser jag att föreläsningar om den här typen av ämnen är en hel industri. Det mest intressanta var kanske att jag hittade ett blogginlägg från 2008 med flera citat som är identiska med vad jag hörde idag, fast under rubriken Livscoaching med samme föreläsare. Smart affärsidé får man säga. Objektorienterad föreläsningskonstruktion. Skaffa dig en bank med smarta saker att säga om livet i allmänhet och sen sätter man ihop dom till 30 min, 60 min lite beroende på vad kunden har beställt. Kanske är en del klassade som inledning och andra som avslutning. Är det egentligen så här alla föredragshållare gör och det är bara jag som inte har fattat det förrän nu?

2 kommentarer:

Karin sa...

Ja, det är nog så man gör. Nej, du är nog inte ensam. Men om det fungerar :) varför inte?

RockMamma sa...

eller hur? det är ju smart!