tisdag 27 mars 2012

Myndighetsutövning?

Jag förstår mig inte riktigt på det här med att konkurrensutsätta inom området kontrollbesiktning av fordon. Det ligger i samhällets intresse att vi har trafiksäkra bilar på vägarna och tills ganska nyligen har vi haft Bilprovningen till att exekvera den kontrollen. Tycker alltid att det har funkat utmärkt. Tidsenlig webtjänster på nätet och väldigt trevlig och kunnig personal. Ibland kan det vara svårt att få en tid tillräckligt snabbt på det ställe man vill åka till. Då tar man till den fiffiga SMS-tjänsten där man via webben kan "prenumerera" på återbudstider på önskade datum. När det sen kommer ett återbud får man ett SMS som man ska svara på inom en viss tid med BOKA och sen är allt klart. Jättebra funktion måste jag säga, mycket kundvänlig lösning.
Jag tycker argumenten för att skippa monopolet är lite magra. Bilprovningen funkade bra redan innan, rimliga öppettider och bra internettjänster och framför allt ett rimligt pris. En stor nackdel med förändringen är att det inte längre kan skickas ut några påminnelser när det är dags för kontrollen vilket förmodligen leder till att många glömmer bort det utan att ha något uppsåt. Man kan ju undra vad som händer med alla slarvputtar som glömmer? Skickar Transportstyrelsen ut påminnelser då eller blir det bara körförbud direkt?
Kontrollbesiktning går ju knappast att göra billigare så frågan är vad de nya företagen ska konkurrera med? Färre 2:or, godare kaffe och nattöppet?

2 kommentarer:

Karin sa...

Ja, längre öppettider, fler besiktningsstationer, fler företag, ökad sysselsättning och ekonomisk tillväxt. Det låter som att det blir dyrare. Bättre? Tveksamt!

Anonym sa...

Det där med ökad sysselsättningen ställer jag mig tvivlande till. Vad ska alla dessa potentiella nyanställningar jobba med? Det är ju knappast så att avregleringen kommer att öka antalet bilar i landet. Eller kommer vi börja besikta våra bilar lite då och då, för skojs skull?