lördag 10 mars 2012

När ska man andas?

Har nyligen börjat gå på yoga-pass. Det är väldigt mycket fokus på andningen och rörelserna görs liksom i takt med den. Eller rörelser förresten, ofta är det statiska positioner som varar i en mindre evighet och gör att man får grym träningsvärk! Jag har bara gått ett par gången hittills och vet inte om jag tycker det är något för mig egentligen, men det har iallfall fått mig att tänka på andningen i andra sammanhang. Denna livsviktiga syssla som man oftast bara gör utan att tänka. Visserligen finns det pärldykare som kan hålla andan i flera minuter, men för oss vanliga skulle brist på syre leda till medvetslöshet ganska snabbt.
Har du svårt att somna någon gång, lägg dig på rygg med armarna vid sidorna och handflatorna uppåt, andas genom näsan och fokusera bara på andningen. Det blir lite som att räkna får och snart så ZZZZzzzzzz..........
På den vanliga gympan funderade jag på, under sit-upsen, när är det läge att andas? Kom på att jag ofta håller andan när jag gör jobbiga saker och det kan ju inte vara optimalt.

Inga kommentarer: