torsdag 19 april 2012

Ledsna gubbar

Läste ett intressant boktips i DN häromdagen. Enligt författaren Dag Sebastian Ahlander finns det många ledsna äldre gubbar som skulle må så mycket bättre av en positivare inställning. I boken ”Handbok för glada gubbar – 109 goda råd för att nå livets höjdpunkt” får vi förmodligen vet hur man skaffar sig det. När jag läste de tips som var publicerade i artikeln så tänkte jag att det där gäller väl inte bara gubbar, jag tror att alla skulle må bra av att tänka lite mer som beskrivet nedan. Den enda punkten som är lite tveksam för mig är nr 8. Kirskål och maskrosor jagar jag, resten får vara :-)

Så undviker du att bli en ”sur gubbe” enl Ahlander:
1 Sätt lite färg på dig själv. Jag har något rött på mig nästan varje dag. När jag fyllde femtio bytte jag från grå slips till röd fluga. Den strävar uppåt och gör andra människor glada. Och ett leende smittar så lätt.
2 Livet är till för att levas, inte kommenteras.
3 Sätt dig inte på tvären. Lev med din egen tid, inte mot den. Det var inte bättre förr.
4 Gräv inte ned dig i små­saker. Vidga perspektiven och se saker i stort.
5 Tala inte om sådant som du kunde ha gjort men inte gjorde, borde ha gjort men inte gjorde, ville göra men inte kunde. Tala i stället om vad du gör nu och vad du vill göra sedan.
6 Uppfyll dina egna förväntningar, inte andras. Se alltid framåt, då utvecklas du hela tiden.
7 Forma om det som fortfarande går att forma. Lycka, det är att ha talang för ödet.
8 Sluta jaga ogräs, de kommer ändå att vinna. Jag går ut och klipper rosor till en vacker bukett, och tittar inte ens på ogräsen.
9 Bli aldrig en rättshaverist. Många äldre män som saknar livsprojekt klagar på allt och alla. De söker efter tillfällen att korrigera andra människor, för att få kontakt.

Inga kommentarer: