tisdag 24 april 2012

Spirande kraft

Sent i höstas när nattfrosten redan var ett faktum grävde jag upp knölarna till Herrestadsbegonian. Entusiasmen att ta hand om trädgården är liksom inte på topp i oktober. Hur som helst skalade jag bort jorden, lindade in knölarna i tidningspapper och har sedan förvarat dem i en papperspåse i klädkammaren. Helt mörk men lite svalare än normal rumstemeratur. Jag hade ingen större förhoppning om att den skulle överleva. För ett par veckor sedan snubblade jag över nyss nämnda påse och då hade redan långa bleka skotta tittat fram. Jag klippte ner det mesta och planterade knölarna i den stor kruka som kan sättas ut i trädgården sen. Toppar skotten lite när det spretar för mycket och så här ser den ut nu efter 3 veckor i ljuset.

Herrestadsbegonia

Inga kommentarer: