fredag 8 juni 2012

Biljettbryderier

Jag reser regelbundet sällan med SL och köper alltså de gamla traditionella förköpsremsorna. På stationen där jag kliver på är det allt som oftast obemannat och på skylten står det att jag ändå måste se till att ha en giltig biljett. Jag måste ha en biljett men SL behöver inte ha personal som kan stämpla min i förväg inköpta remsa? Ska jag alltså tvingas köpa en annan biljett när jag redan har en? Nu har jag sett i reklamen att man framgent kan använda ett plastkort, SL Access, och ladda det i förväg med en summa pengar, sk reskassa.  Men kära SL, varför kan man inte skaffa access-kortet och ladda det med pengar via internet på SL.se? Periodmärken har sedan länge gått att e-handla. Iofs känns det ju lite onödigt att  man får ett nytt kort varje gång istället för att kunna ladda på det man redan har.
Om SL vill locka kunder som annars gärna tar bilen, typ jag själv, rekommenderas en förenkling i biljettdjungeln. Man kan ju även undra varför alternativet med sms-biljett är dyrare?

1 kommentar:

Ville Niskanen sa...

Tycker det är så konstigt det där med att man måste ha en giltig biljett. Man har redan köpt en biljett och slösat pengar på det. Det är väl inte jag som resenär som måste köpa en NY extra biljett bara för att den ska vara giltig och för att ingen sitter vid biljettluckan? Galet alltså...