måndag 13 augusti 2012

Svampfeber

När jag skriver rubriken till detta inlägg kommer jag att tänka på sjukdom. Svamp är ju ofta något som förknippas med obehag, speciellt om det sitter på den egna kroppen. Nagelsvamp och underlivsdito är väl inga heta samtalsämnen vid fikaborden direkt. Hus kan också drabbas av svamp, ses sällan som något positivt.
Nä, nu är det kantareller som gäller. Fejan och Twitter svämmar övar av bilder med det fantastiska guldet som nu tydligen finns i överflöd. Alla är dock noga med att beskriva sina vedermöder för att hitta de stolta gulingarna och inte avslöja sina hemliga ställen. Det letas, plockas, rensas, fotograferas och kokas in för fysen. Piffiga recept exponeras.
Jag tycker bättre om kantareller än torsk på tungan det gör jag, men SÅÅ himla fantastiskt tycker jag inte att det är. Nu när jag ändå är på gång, kan jag avslöja att jag inte tyckar att  hjortron är så speciellt heller...

2 kommentarer:

Karin sa...

Är uppväxt på hjortron så jag kan också klara mig utan dom. Ostron går fetbort, om det inte gäller ren överlevnad!

RockMamma sa...

Tveksamt om man skulle överleva på combon ostron+hjortron, då är det kanske bättre med svamp trots allt, om man får mycket smör på :-)