tisdag 1 april 2014

Tallrikarna har blivit större

Har du problem att hålla vikten? Då kan det vara idé att köpa gamla tallrikar på loppis eller snoka i den äldre generationens gömmor. Tallrikarna är nämligen mycket större numera. Det är ju klart som korvspad att det får plats med mer mat på en stor tallrik än en liten, helt stick i stäv med  råden man läser om att minska på portionerna.

Här är ett exempel från mitt eget porslinsskåp. Finporslinet som jag själv köpt i modern tid, Sundborn från Rörstrand, där mäter mattallriken 27 cm i diameter. Tar jag mammas 70-tals-tallrikar i grön keramik från Höganäs så är dom bara 23 cm. Förrättstallriken till mitt moderna porslin mäter 22 cm, alltså bara en centimeters skillnad mot den äldre mattallriken.

Så om man nu inte är typen som lägger upp två korslagda sparrisar mitt på tallriken oavsett storlek  så är mitt förslag att välja en mindre tallrik.

Här finns lite inspiration

Inga kommentarer: